شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

با خيالي آسوده وسايل آشپزخانه خود را مديريت كنيد

صادرات كاشي و سراميك از ايران

۳ بازديد



صادرات سراميك از ايران
صادرات سراميك از گروه صادرات مصالح ساختماني از كشور ايران به كشورهاي همسايه و برخي از كشورهاي اروپايي، تقريباً آمارهاي مثبتي دارد اما نتايج صادرات، چندان رضايت بخش نيست! از آنجايي كه كارخانه هاي زيادي در داخل ايران در حوزه توليد مصالح ساختماني و بهترين كاشي و سراميك به خودكفايي و استقلال رسيده‌اند، و محصولات، قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي است، اما متاسفانه مسئله تحريم ها و مشكلات معامله با كشورهاي خارجي، فرآيند صادرات را با مشكلاتي مواجه ساخته است!


صادرات سراميك از ايران به كشورهاي روسيه، تركيه، گرجستان، ارمنستان، پاكستان، آذربايجان، امارات، عمان، كويت، عراق و تركمنستان صادر مي شود. برخي از كشورهاي اروپايي هم متقاضي خريد كاشي و سراميك از ايران هستند.

خوشبختانه كاشي آشپزخانه و سراميك ايراني با بهترين كيفيت براي ساخت و ساز در كشورهاي خارجي با استقبال خوبي مواجه شده است. افزايش كيفيت مصالح اوليه در ساخت كاشي و سراميك و همچنين مدل ها و طراحي طبق آخرين فناوري هاي روز دنيا باعث شده اين محصولات، بيش از پيش، رونق پيدا كنند.

صادرات سراميك

توليد سراميك صادراتي براي صادرات كالا از ايران به كشورهاي اروپايي با حساسيت بيشتري مواجه است. تامين كيفيت كاشي صادراتي، حرف اول را مي‌زند. صادرات كاشي و سراميك ارزان قيمت معمولاً به كشور عراق يا كشورهاي حاشيه خليج فارس انجام مي گيرد اما تجارت سراميك به همين كشورها هم مشكلات خاص خودش را دارد.

بزرگترين مشكلي كه در صادرات سراميك و انواع كاشي وجود دارد در حال حاضر، قيمت گذاري فروش است. همچنين تعرفه گمركي صادرات كاشي خاكستري و سراميك در بسياري موارد، دردسر ساز مي شود. هر چه وزن محموله بالاتر باشد، با توجه به مدل كاشي و سراميك يا برند توليد كننده ممكن است تعرفه‌هاي گمركي تغيير پيدا كنند.


 قيمت گذاري براي صادرات سراميك از ايران به چه عواملي بستگي دارد؟
قيمت گذاري، مسئله اي است كه در صادرات سراميك و كاشي بسيار اهميت دارد. از آنجايي كه كاشي هاي صادراتي بر روي پالت هاي بسته بندي شده بارگيري مي شوند، وزن كل محموله هميشه بر اساس تن يا همان هزار كيلوگرم عنوان مي شود.

كاشي يكي از مصالح سنگين ساختماني است. اگر قيمت گذاري بدون نظارت انجام شود، قيمت خريد و فروش، تصاعدي افزايش پيدا مي‌كند. صادرات كاشي و سراميك از طريق  مرز دريايي و مرز زميني انجام مي شود. بسته به كشور مقصد، قيمت محموله تجارت سراميك، متفاوت خواهد بود.

هر كدام از انواع كاشي و سراميك كه از كيفيت مختلفي برخوردار هستند، در طرح ها و رنگ هاي متنوع براي صادرات در نظر گرفته مي شوند. همين تفاوت هاي ظاهري بر روي قيمت گذاري موثر است.

عامل ديگري كه در  قيمت گذاري براي صادرات سراميك وكاشي دخالت دارد، حجم تقاضاي مشتري براي خريد است. معمولاً در سفارش هاي عمده براي پروژه هاي انبوه سازي، قيمت ها تا حد امكان كاهش پيدا مي‌كنند. هميشه هزينه حمل و نقل و هزينه هاي گمركي، از قيمت خريد كاشي و سراميك از درب كارخانه، مجزا محاسبه مي شود.

  نگاهي بر مراحل صادرات كاشي و سراميك
صادرات سراميك و كاشي هم مانند صادرات ساير كالاها از ايران طبق يك سري مراحل قانوني انجام مي گيرد. صادرات كاشي و سراميك از درب كارخانه يا انبار به مقصد گمرك انجام مي شود. شركت هاي صادر كننده در مرحله اول بايد ظرفيت صادراتي اين مصالح ساختماني را به كشورهاي مختلف ارزيابي كنند.

به طور نمونه اگر قصد صادرات كاشي و سراميك به امارات يا عمان را داريد بايد ظرفيت‌هاي بازار داخل همان كشور را دقيقاً بررسي كنيد. بدون تحقيق بازار، فرايند صادرات، عملاً كاري بيهوده است و جز ضرر و زيان، چيزي به دنبال ندارد!

پس از آنكه بازارهاي خارجي را ارزيابي كرديد مي‌توانيد براي تجارت سراميك از كارخانه تحقيق كنيد. كارخانه مورد نظر شما بايد ظرفيت توليد سراميك ها و كاشي هاي با كيفيت را داشته باشد. صادرات كاشي و سراميك به كشور هايي كه توان خريد انبوه را ندارند، چندان پيشنهاد نمي‌شود.

يكي از راه هاي  بازاريابي   و رشد درآمد كسب كار در كشورهاي هدف ، از طريق ديجيتال ماركتينگ و استفاده از مشاوره ديجيتال ماركتينگ مي باشد خدمات ديجيتال ماركتينگ داراي تعرفه ديجيتال ماركتينگ مي باشد

آن دسته از كشورهايي كه در حال رشد هستند و پروژه هاي ساخت و ساز بيشتري در آنها اجرا مي شود، مقصدهاي خوبي براي صادرات سراميك از ايران به شمار مي‌روند. اگر بازارهاي هدف را به دقت بشناسيد و فرايند بازاريابي بين المللي را انجام دهيد، در ادامه مي توانيد با مراحل قانوني يا عقد قرارداد با كارخانه ها و شركت هاي بازرگاني، تمام كارها را يكي پس از ديگري انجام دهيد.

براي صادرات سراميك و كاشي از ايران نياز به أخذ مجوزها از وزارت صنعت معدن و تجارت و مجوزهاي قانوني براي بازرگاني است. نظارت بر روش هاي حمل و نقل استاندارد باعث ‌مي شود محموله به سلامت بارگيري شود و به مقصد برسد.  نكته‌اي كه در فرايند صادرات كاشي و سراميك اهميت دارد اين است كه محموله بايد حتماً بيمه صادراتي داشته باشد.

تعرفه صادرات كاشي و سراميك چگونه است؟
تعرفه صادرات كاشي و سراميك، مقدار هزينه اي است كه براي ترخيص كالا در گمرك بايد پرداخت شود. تعرفه هاي گمركي براي صادرات سراميك از ايران از طريق سازمان‌هاي مختلف تنظيم شده است. براي تعرفه گمركي معمولاً عواملي نظير حمل و نقل، بيمه و ماليات، حقوق گمركي و ساير موارد در نظر گرفته مي شود.

در اينجا نمي توان رقم مشخصي را براي تعرفه صادرات كاشي و سراميك عنوان كرد؛ چرا كه قيمت ها به شدت در نوسان است و با توجه به تحريم هايي كه براي صادرات وجود دارد، ممكن است قوانين گمركي در هر ماه تغييرات جزئي داشته باشند. از طريق مشاوره با شركت هاي بازرگاني مي توانيد از اين تعرفه‌ها اطلاعات دقيق تري به دست آوريد.

صادرات سراميك

نگاهي بر مهمترين مشكلات و چالش‌هاي صادرات سراميك و كاشي
بهترين كاشي و سراميك در ايران در استان‌هاي اصفهان و يزد توليد مي شود. ايران، منابع معدني بسياري را در خود جاي داده است، بنابراين  مشكلاتي از جهت توليد مصالح ساختماني مرغوب ندارد. با اين حال، بزرگترين چالشي كه در صادرات سراميك و كاشي وجود دارد اين است كه مسير صادراتي هنوز به درستي هموار نشده است. بحران هاي اقتصادي در جهان يكي از مهمترين مسائلي است كه صنعت كاشي و سراميك ايران را هم تحت تاثير قرار داده است.


توسعه و گسترش صنعت كاشي و سراميك طرح كاغذ ديواري ايران، ظرفيت توليد را افزايش مي دهد؛ اشتغال زايي به وجود مي‌آورد و مي تواند در گروه صادرات غير نفتي، درآمدزايي خوبي داشته باشد. با توجه به اينكه حدود ۵۰ درصد از كل سراميك و كاشي ايران در استان يزد توليد مي شود، باز هم تجارت سراميك آنچنان كه بايد افزايش پيدا نكرده است.

يكي از مهمترين دلايلي كه كاهش صادرات سراميك را باعث شده، عدم وجود ارتباطات تجاري مثبت بين ايران و مهمترين كشورهاي هدف براي اين مصالح ساختماني است. در حال حاضر، كاشي طرح كاغذ ديواري و سراميك ايران به عراق پاكستان و افغانستان صادر مي شود؛ اين در حالي است كه بازار مساعدي در اين كشورها وجود ندارد.

افزايش تعرفه هاي گمركي براي تجارت سراميك، مشكل ديگري است كه باعث مي‌شود هزينه ها بسيار افزايش داشته باشند و در نهايت، صادرات و واردات مقرون به صرفه نخواهد بود. همچنان كه تعرفه‌هاي گمركي افزايش پيدا مي‌كند، ظرفيت صادراتي كاهش مي‌يابد. اين مسئله‌اي است كه صنايع كاشي و سراميك ايران را با دردسرهايي مواجه ساخته است.

صادرات سراميك طرح آجر انگليسي از ايران به كشور هاي نام برده شده در فوق، بر اساس رنگ طرح مدل و تقاضاي مشتري ثبت مي شود. صادركنندگان كاشي و سراميك بهتر است با مهارت‌ هاي فروش و مذاكره، آنچه را كه مشتري خارجي به دنبال آن است دقيقاً بررسي كنند.

يكي از ترفندهايي كه باعث جذب مشتري خارجي مي شود اين است كه بازاريابان بين المللي، بهترين و به روزترين طرح ها و رنگ هاي كاشي و سراميك را به آنها معرفي كنند.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.